Galeria de onoare
Vezi Galeria de onoare
Valeriu Ionuț Iocșa
Valeriu Ionuț Iocșa este din Timișoara și are 15 ani. Printre cele mai importante premii obținute până acum, în domeniul matematicii se numără Medalia de aur la Olimpiada Națională de Matematică Oradea 2011 și calificarea în lotul lărgit de juniori. Lui Valeriu îi place să cânte la pian și are ca hobby șahul.
1. Cum ai descoperit matematica? Care a fost primul moment în care ți-ai dat seama că vrei să fii performant în acest domeniu?
Primul moment în care mi-am dat seama că doresc să fac performanță în matematică a fost în clasa a II-a, la Liceul Pedagogic Carmen Sylva din Timișoara, când doamna învățătoare Florica Fanu a adus la clasă câteva numere din Gazeta Matematică și ne-a îndemnat să rezolvăm cât mai multe din problemele pentru ciclul primar. Am păstrat până acum plăcerea de a lucra din Gazetă.
2. Ce alte materii de la clasă îți mai plac? De ce?
Alte materii care îmi plac sunt fizica și geografia. Încă de la șapte-opt ani, mi-a plăcut foarte mult să citesc enciclopedii științifice pentru copii. Astfel am descoperit cât de interesante sunt temele de care se ocupă aceste discipline și am continuat să mă documentez suplimentar față de cunoștințele predate la școală.
3. Care crezi că trebuie să fie calitățile unui profesor de matematică?
Pentru mine, un exemplu este domnul profesor Adrian Nemeș de la Colegiul Național C. D. Loga din Timișoara, care mă pregătește la matematică încă din clasa a V-a și mă ajută mereu să-mi depășesc limitele. Calitățile unui profesor de matematică, pe care le consider importante, trebuie să fie: răbdarea, priceperea de a concepe și selecta probleme, flexibilitatea în gândire.
4. Cum crezi că te va ajuta matematica în cariera pe care vrei să o urmezi?
Știu că orice carieră voi alege va fi bazată pe matematică.
5. Cum crezi că ar putea deveni matematica mai populară în rândurile elevilor?
Am observat că, atunci când profesorul propune și probleme mai ușoare în clasă, astfel încât cei mai mulți elevi să le poată rezolva singuri, crește încrederea acestora că vor putea studia și înțelege matematica, dacă se străduiesc. Apoi, când se va trece la probleme mai grele, elevii vor încerca în continuare să le rezolve și se va diminua frica lor de matematică.
6. Dă numele unui matematician român (scrie un citat din spusele acestuia sau descrie o întâmplare legată de el)
În primăvara anului 2008, eram elev în clasa a VI-a când a venit în Timișoara domnul academician Solomon Marcus și a susținut o conferință în Aula Magna a Universității de Vest. Am aflat de acest eveniment, corelat cu Olimpiada Națională de Matematică din Timișoara, și m-am bucurat că au avut acces și elevii. Acest inegalabil om de cultură, nu doar matematician, a prezentat discursul său de recepție rostit recent (în 27.03.2008) în Aula Academiei Române, intitulat “Singurătatea matematicianului”. Am înțeles pentru prima dată (atunci, doar la suprafață) cât de complex și categoric nu izolat este rolul matematicii în patrimoniul spiritual al universului.
7. Care sunt planurile tale de viitor? (ce liceu/facultate vrei să urmezi?)
Deocamdată, sunt elev la Colegiul Național C. D. Loga din Timișoara, în clasa a X-a. Încă nu am decis ce facultate voi urma, dar pentru viitorul apropiat îmi doresc să particip la cât mai multe concursuri și să obțin, în acest an școlar, performanțe care să continue traiectoria ascendentă de până acum.
8. Cum a fost în tabăra ViitoriOlimpici? (povestește-ne despre experiența ta alături de ViitoriOlimpici.ro și povestește-ne cum ți s-a părut în tabăra de la Câmpulung)
Pe tot parcursul anului, concursul ViitoriOlimpici a fost destul de dificil, dar foarte incitant, conținând probleme și articole într-adevăr inedite. Pentru mine etapa finală a fost o experiență deosebită, fiind primul concurs la care am avut de susținut și probă orală, generatoare de mai multă adrenalină. Tabăra a fost excelent organizată, iar momentele culminante au fost focul de tabără și festivitatea de premiere. Nu în ultimul rând, altfel nu aș fi avut ocazia să vizitez orașul Câmpulung, care mi-a plăcut foarte mult.
9. Ce sfaturi ai da unui elev de vârsta ta, căruia îi place matematica dar nu a participat până acum la niciun concurs de matematică?
Chiar dacă rezultatele de la primele concursuri nu sunt pe măsura așteptărilor, să nu se dea bătut! Matematica recompensează doar pe cei foarte perseverenți.
Comentariu: